Etter å ha overført læreboken Fire Ledetråder til et moderne digitalt verktøy til alle skoleklasser, har GAN Aschehough også utviklet en ny versjon av spillet. I Mine Ledetråder er det elevene selv som lager spørsmål til de andre elevene. Fokuset flyttes fra samarbeid mellom elevene til egen tankegang og prestasjon.
Enkelt også for de minste
Brukeropplevelsene i Fire Ledetråder og Mine Ledetråder er utarbeidet og laget slik at også de yngste klassetrinn har gode forutsetninger for å gjennomføre spillene, uten komplikasjoner. Eleven velger bilde, skriver eller leser inn spørsmålstekst og de andre elevene svarer. Siden det er implementert tale til tekst funksjonalitet trenger ikke eleven å kunne lese for å være med i spillet. Dette gjør at spillet passer for en enda yngre målgruppe enn dets forgjenger Fire Ledetråder.
I Fire Ledetråder får læreren gjennom et dashboard innsikt i gruppedynamikk og detaljer rundt hvordan gruppen og individene i gruppen har kommet frem til løsningen. I samme dashboard får læreren innsikt i hvilke spørsmål som er laget i Mine Ledetråder, og hvordan de enkelte elevene har svart på andres spørsmål. Dette gjør evalueringsprosessen effektiv og gir lærer et hjelpemiddel for en mer treffende oppfølging på individnivå.
Ledetråder-spillene skal gradvis introduseres i klasserom over hele landet. Den skalerbare plattformen gjør implementeringen fleksibel, og lar Aschehoug gradvis tilpasse seg klassenes og skolenes behov. Der Fire Ledetråder tar spørsmål og oppgaver fra lærebøker for elevene til å diskutere sammen er det i Mine Ledetråder eleven selv som lager spørsmål og alternativer. Læring går derfor på å lage spørsmål og alternativ for de andre elevene. GAN Aschehoug har på kort tid klart å erstatte klassens favorittspill med en engasjerende digital læringsopplevelse, og videreutviklet favorittspillet til flere versjoner av det.